BUN VENIT!


 
AcasaAcasa    FAQFAQ  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Radio Speranta Romania

Ultimele subiecte
»  Azi sa stins o stea
Vin Oct 11, 2013 8:06 pm Scris de gina.gina

» Steaua e favorită cu Rapid
Joi Apr 11, 2013 6:21 am Scris de Admin

» Stiinta si sanatate!
Vin Mar 01, 2013 8:58 am Scris de Admin

» Sport!
Mar Feb 26, 2013 2:11 am Scris de Admin

» PAPA BENEDICT
Lun Feb 11, 2013 5:11 am Scris de Admin

» Coreea de Nord se pregăteşte de RĂZBOI.
Joi Ian 31, 2013 8:19 am Scris de Admin

» REVISTA PRESEI
Mier Ian 09, 2013 11:20 am Scris de Admin

» SPORT
Vin Dec 21, 2012 12:43 am Scris de Florin

» SPORT
Vin Dec 21, 2012 12:43 am Scris de Florin

» Administraţia Naţională de Meteorologie.
Mier Dec 19, 2012 11:43 pm Scris de George

» Despre dezamagire
Mar Dec 18, 2012 1:45 am Scris de Lucia

» Structura Cabinetului şi nominalizările pe portofolii
Mar Dec 18, 2012 1:35 am Scris de Admin

»  Sfântul Ierarh Nicolae
Mier Dec 05, 2012 10:54 pm Scris de Admin

» De Ziua Naţională...
Sam Dec 01, 2012 8:59 am Scris de Admin

» Steaua-Dinamo
Dum Noi 04, 2012 10:49 am Scris de Admin

» Abracadabra
Joi Oct 25, 2012 3:10 pm Scris de Admin

» Intre inder si drac!
Joi Oct 25, 2012 3:07 pm Scris de Admin

» Costel
Joi Oct 25, 2012 3:04 pm Scris de Admin

» Leonard Cohen
Joi Oct 25, 2012 2:04 pm Scris de Admin

» Rezultate înregistrate în partidele disputate, joi, vineri, sâmbătă şi duminică, în etapa a XII-a a Ligii I, programul meciurilor de luni şi clasamentul competiţiei:
Lun Oct 22, 2012 4:26 am Scris de Admin

Subiectele cele mai active
Jocul Spanzuratoarea...
CE MUZICA ASCULTATI?
Muzica romaneasca
MUZICA INTERNATIONALA
Super bancuri.
Sa inceapa Trivia!
FOLCLOR
SA NE REAMINTIM.....
Meniu de post
LA MULTI ANI 2012!
Cuvinte-cheie
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata

Distribuiţi | 
 

 Arta eroticã din Pompeii

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Dreamy

avatar

feminin Balanta Mesaje : 3391
Data nasterii : 25/09/1968
Data de inscriere : 29/10/2011
Varsta : 49
Localizare : Ardeal

Agenda personala
Ocupatie: Statistician
Relatii:
Studii:

MesajSubiect: Arta eroticã din Pompeii   Sam Mai 26, 2012 7:11 am

Anticul oraş Pompeii ne oferã un spectacol artistic
surprinzãtor şi controversat, diferit de multe altele prin îndrãzneala
uneori dusã la extrem a iconografiei care nu vrea sã ascundã nimic din
natura umanã. Cãci arta pompeianã este prin excelenţã o artã eroticã.
Explorând picturile uneori foarte explicite, care nu se feresc nici de
orgii, nici de varii poziţii sexuale, putem accesa moralitatea romanã.
Dar putem afla cu exactitate ce înseamnã, de pildã, desenele din
peristylum care ne aratã un grup de pigmei întreţinând relaţii intime în
faţa unui banchet întreg?


Pare extraordinar cã astfel de imagini împânzeau zidurile caselor celor
bogati, dar şi locurile publice din oraş, indicând un comportament
sexual foarte deschis. Dar chiar asa sã fie? Cert este cã avem de-a face
cu un fetiş pentru arta eroticã. Scopurile sale sunt ceva mai puţin
clare. Fie sunt o copie a obiceiurilor reale ale romanilor, fie sunt
doar o formã de amuzament cu o funcţie socialã bine definitã. Descriind
vechiul Pompeii, cercetãtorul Michael Grant accentueazã statutul sãu de
oraş al luxului şi desfrâului într-un cadru al elitelor sociale.
Activitãţi de genul celor reprezentate probabil cã s-au desfãşurat,
pentru cã se potrivesc celor povestite în Satyricon. John Clarke atrage
atenţia cã informaţiile artistice sunt coroborate de alte exemple,
precum fresce, bijuterii, mobilã, care la rândul lor au tentã eroticã,
dar şi socialã. Romanii nu ne împãrtãşeau concepţia asupra sexualitãţii,
iar semnificaţia reprezentãrilor este prin urmare şi ea diferitã.
Sexualitatea era o parte fundamentalã a vieţii sociale, care nu se
limita la mediul privat. Nu era nimic imoral în expunerea afecţiunii sau
instinctului dincolo de acesta. Imaginile de la Pompeii întãresc ideea
cã actul sexual era unul public, iar promiscuitatea normalã. O variantã
de comportament sexual public era cea din piesele de teatru. Actorii nu
de puţine ori îşi duceau rolul pânã la capãt, teatrul de altfel jucând
rolul de dezinhibator. Se dezinhiba şi publicul? Dacã ne gândim cã
Augustus, angoasat de pierderea moralitãţii, decide ca femeile şi
bãrbaţii sã ia loc separat în amfiteatre, atunci poate cã aveau loc
destule spectacole erotice şi în public. Teatrul poate fi perceput drept
o ocazie de a trãi povestea din piesã, iar publicul se poate manifesta
în pielea personajelor. Este adevãrat cã o funcţie principalã a
aluziilor erotice era aceea de amuzament şi cultivare a comincului, dar
dacã n-ar fi fost vorba şi de o provocare a publicului, nu ar fi existat
reacţia lui Augustus.

Otto Kiefer, în lucrarea “Sexual Life in Ancient Rome”, subliniazã cã
reprezentaţiile pantomimice nu urmãreau neapãrat sã producã efecte
erotice, ci mai degrabã sã imite şi sã reproducã orice fel de emoţie
prin mişcarea mâinilor, braţelor, capului şi întregului trup. Totuşi
mişcãrile degenereazã in funcţie de dorintele publicului, elitele
neavând nimic de obiectat la adresa scenelor cu conţinut explicit, care
antrenau destul de mult şi masele. Desigur cã asta nu înseamnã
desfãşurarea unor orgii perpetue în public. Bãile de la Pompeii ar fi
servit drept locaţie pentru detensionãrile de ordin erotic. Oricum,
rolul lor social este de necontestat. Acolo oamenii se puteau întruni şi
discuta într-un mediu plãcut, cu o iconografie vãdind tente şi erotice
şi non-erotice. Reprezentãri precum cele din apodyterium, cu felurite
poziţii de menage-a-trois, ar fi contribuit la stimularea celor care se
îmbãiau. Dar la fel de bine putem presupune cã romanii apreciau trupul
îndeajuns de mult încât sã-i reprezinte artistic frumuseţea şi în scene
mai…neortodoxe.

Pe lângã asta, imaginile aveau şi o funcţie mnemotehnicã, amintind
oamenilor locurile unde şi-au lãsat hainele. Pe zidul sudic al bãilor
din suburbii putem vedea containere numerotate cu scene erotice
deasupra. S-au descoperit de asemenea obiecte de mici dimensiuni cu
aceleaşi reprezentãri, deci se poate vorbi şi de un rol funcţional.
Rolul practic reiese şi din consideraţia cã scopul lor principal era
acela al plãcerii vizuale. Sã ne amintim cã cel puţin la nivel teoretic
bãile aveau spaţii separate pentru femei şi bãrbaţi. Desgiur, nu trebuie
excluse potenţialele relaţii homosexuale. Gândindu-ne la celelalte
activitãţi comune termelor, precum bãutul, masajul, jocurile, ambianţa
generalã de relaxare şi amuzament ar fi condus probabil şi la atitudini
mai deşãnţate.
Iniţial, când oraşul a fost excavat prima datã, arheologii au crezut
cã orice casã purtând astfel de desene trebuie sã fi fost un bordel. Dar
de fapt doar o micã parte din vile chiar aveau aceastã menire.
Bordelurile erau mici şi simple, plus cã însemnele grafice de pe ziduri
oferã informaţii despre prostituate şi clienţi. Pentru cã romanii
foloseau o nomenclaturã strictã, s-a putut stabili de multe ori
originile celor care frecventau lupanaria, iar elita nu figura. Arta
eroticã din lupanaria lãsa o impresie falsã de lux, prin bogãţia
imaginilor, este o construcţie esteticã ce vrea sã anuleze realitatea
mizerã din casa de toleranţã prin apelul la simboluri elitiste. Asta pe
lângã rolul strict practic de a înzestra cleintul cu un material
stimulent pânã îi vine rândul. Dincolo de a însemna doar pornografie,
imaginile contribuiau la naşterea unei fantezii hedoniste similare
realitãţii pe care clienţii o credeau la ordinea zilei în casele
bogaţilor. Dar şi la acumularea de venituri mai mari.

În ceea ce priveşte sectorul privat, Casa di Vettii iese în evidenţã,
deşi nu este una dintre cele mai mari din complexul arheologic.
Ansamblurile decorative ale acesteia cuprind o întreagã pleiadã de
aluzii la cultura aristocratã, culturã din care proprietarii casei nu au
fãcut parte de la bun început. Intrarea în Casa di Vettii ar fi
surprins orice oaspete, pentru cã aici îl gãsim drept paznic pe Priapus.
Zeitatea cu falus imens pe care şi-l cântãreşte folosind un sac mare cu
bani pedepsea furtul sau deochiul prin viol. Simbolismul figurii sale
relaxate, cu haine extravagante şi potenţã impresionantã duce cu gândul
la ideea de bogãţie exacerbatã. Pe Priapus îl mai gãsim şi în
peristylum, unde de data aceasta falusul funcţioneazã ca gurã de
scurgere a apei în fântânã. Iarãsi un simbol al opulenţei. O altã zonã
interesantã a casei este camera bucãtarului, personaj apreciat în
cercurile înalte pentru cã asigura calitatea banchetelor. Aici avem trei
imagini care înfãţişeazã acte sexuale similare celor dintr-un bordel
situat la micã distanţã de villa. Mai plauzibilã decât varianta cu
uzanţa camerei ca loc destinat plãcerilor (fiind vorba de un personaj de
rang inferior totuşi) este varianta darului oferit de proprietari
pentru a-l stimula vizual.
O altã casã interesantã este Casa di Centenarii, una dintre cele mai
bine pãstrate dupã erupţie, foarte ofertantã din punctul de vedere al
reprezentãrilor erotice. O descoperire recentã sfideazã tentativa de a
considera imaginile doar un act artistic sau de amuzament. Existã aici
un dispozitiv folosit pentru a expune “operele”, argument pentru
instrumentalizarea lor ca, sã zicem, surse de inspiraţie pentru
raporturi sexuale reale. La intrarea în atrium sunt şase cubiculi
aliniate şi pe vest şi pe est. In camera cea mai estica se observã o
micã uşã pãtratã, prea micã pentru a fi folositã ca fereastrã sau
orificiu pentru pasarea vreunui obiect. Camera abundã în imagisticã
eroticã. Singura funcţie ce ar putea fi atribuitã orificiului este aceea
de suport pentru imaginile erotice, care se inserau în perete.
Fenomenul caracterizeazã şi alte locaţii, cum ar fi casa lui Menandru.
Pozele, realizate din material perisabil, cel mai probabil sugerau
diverse poziţii, şi erau şi uşor de schimbat din camera alãturatã.
Dispozitive de acest gen demonstreazã cã elitele dispuneau de resurse
suficiente pentru a-şi amenaja propriul lupanarium, unde se bucurau din
plin de momentele intime, departe de condiţiile mizere din bordelurile
rezervate celor mai puţin înstãriţi.

Imaginile profund erotice de la Pompeii nu pot fi judecate în termenii
unei lipse acute de repere morale, pentru cã pentru romani actul sexual
şi reprezentãrile sale artistice aveau conotaţii culturale pozitive,
însemnând totodatã şi o apropiere de naturã, o venerare a corpului uman
în toatã plenitudinea sa. Explicite sau nu, imaginile nu se reduc pur şi
simplu la exemplificãri de promiscuitate, ele fãcând parte totodatã din
moştenirea esteticã a anticilor.
Sus In jos
Dreamy

avatar

feminin Balanta Mesaje : 3391
Data nasterii : 25/09/1968
Data de inscriere : 29/10/2011
Varsta : 49
Localizare : Ardeal

Agenda personala
Ocupatie: Statistician
Relatii:
Studii:

MesajSubiect: Re: Arta eroticã din Pompeii   Sam Mai 26, 2012 7:11 am

Sus In jos
Dreamy

avatar

feminin Balanta Mesaje : 3391
Data nasterii : 25/09/1968
Data de inscriere : 29/10/2011
Varsta : 49
Localizare : Ardeal

Agenda personala
Ocupatie: Statistician
Relatii:
Studii:

MesajSubiect: Re: Arta eroticã din Pompeii   Sam Mai 26, 2012 7:12 am

Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Arta eroticã din Pompeii   

Sus In jos
 
Arta eroticã din Pompeii
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
 :: DIN SUFLET PENTRU SUFLET (CLICK AICI)-
Mergi direct la: